بررسی تکیبک های آهنگسازی بارتوک در جهت استفاده از امکانات موسیقی ایران (مطاله موردی: موسیقی محلی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
- نویسنده بصیر فقیه نصیری
- استاد راهنما اتابک الیاسی تقی ضرابی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
بلا بارتوک به عنوان آهنگسازی بزرگ که از موسیقی محلی اقوام مختلف در کار خود بهره برده است شهرت دارد. سبک و زبان شخصی وی در آهنگسازی همه برآمده از تحقیقات موسیقی قوم شناسانه او و غور عمیق او در موسیقی بومی اقوام است. در این تحقیق بس از بررسی تاریخ و جامعه مجارستان درابتدای قرن بیستم،به سنت های موسیقی موجود و سبس کشف بارتوک از موسیقی محلی اقوام که تاکنون ناشناخته بود اشاره میشود.در ادامه روند رو به رشد بارتوک در الهام گرفتن از آثار موسیقی محلی جمع آوری شده توسط خود وی بررسی میگردد و با تحلیل و آنالیز قطعات بارتوک روشهای مورد استفاده ی او در آهنگسازی نمایش داده میشود.
منابع مشابه
مطالعه ی برخی از رویکردهای بلابارتوک در آهنگسازی، بر اساس ملودیهای محلی مجار
چکیده آن چه که سبب شده است بارتوک 1 موضوع این پژوهش قرار گیرد، منحصر به فرد بودن او در زمینه ی کار با ملود یهای محلی است. او شخصیتی یکتا در بسیاری از زمینه ها و از قوی ترین قلم های موسیقی قرن بیستم است. همچنین، او یکی از پایه گذاران «قوم موسیقی شناسی 2» است. جستجوها در پی یافتن روشی نوین برای آهنگسازی با مواد موسیقی ایرانی، در نهایت، به بارتوک ختم شد و روش آهنگسازی او این گمان را ایجاد کرد...
متن کاملبررسی امکانات ترکیب واحدهای نغمگی و ملایمت آکوستیکی آنها در موسیقی ایران
یکی از زمینههای گسترشِ خلق و عمل موسیقایی تلاش در جهت ایجاد تنوع و تعدد سلولهای مُدال است که منجر به افزایش امکانات اجرایی در یک سیستم موسیقایی میشود. بنیادیترین عنصر یک فضای صوتی- موسیقایی(مُد)، اشل صوتی یا به عبارت دیگر توالی اصوات با بسامدهای معین است، بنا بر این امکانات ترکیب سلولهای مدال به ویژگیهای آکوستیکی این سلولها و قواعد همنشینی فواصل، بستگیِ تام دارد. این مقاله میکوشد با توجه به...
متن کاملمطالعه ی برخی از رویکردهای بلابارتوک در آهنگسازی، بر اساس ملودیهای محلی مجار
چکیده آن چه که سبب شده است بارتوک 1 موضوع این پژوهش قرار گیرد، منحصر به فرد بودن او در زمینه ی کار با ملود یهای محلی است. او شخصیتی یکتا در بسیاری از زمینه ها و از قوی ترین قلم های موسیقی قرن بیستم است. همچنین، او یکی از پایه گذاران «قوم موسیقی شناسی 2» است. جستجوها در پی یافتن روشی نوین برای آهنگسازی با مواد موسیقی ایرانی، در نهایت، به بارتوک ختم شد و روش آهنگسازی او این گمان را ایجاد کرد...
متن کاملموسیقی زیرزمینی در ایران
سالهای اخیر شاهد رشد انفجاری گروههای موسیقی زیرزمینی در ایران بوده است. این گروهها از سویی نگرانی والدین را سبب شده و از دیگر سو مسئولان فرهنگی کشور را به تکاپو واداشتهاند. پایین بودن سن، محتوای صریح و انتقادی و گهگاه معارض با ارزشها و کدهای اخلاقی جامعه، دسترسی به فناوریهای نوین تولید و نشر جدید و از جمله اینترنت و تولیدات موسیقایی این گروهها بسیار زود این موسیقی را تبدیل به زبان نسل ج...
متن کاملارتباط ساختاری موسیقی کردستان و موسیقی دستگاهی ایران (مطالعه موردی آواز بیاتکرد و خردهبندِ بهاره)
یکی از موضوعات موسیقیشناسی ایرانی، نسبت میان موسیقی قومی و موسیقی دستگاهی است. اعتقاد بر این است که میان این دو موسیقی، ارتباط وجود دارد. یکی از نمودهای این ارتباط، نسبت میان آواز بیاتکرد موسیقی دستگاهی ایران و موسیقی قوم کرد است. موسیقیشناسان حوزۀ موسیقی دستگاهی بر ارتباط این دو تأکید دارند، در حالی که درون فرهنگ موسیقی کردی زمزمههای نفی چنین ارتباطی وجود دارد. با این وجود، هیچکدام از این...
متن کاملبررسی تأثیر سیاست گذاری فرهنگی بر موسیقی محلی گیلان
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر سیاست گذاری فرهنگی بر موسیقی محلی گیلاناست. این پژوهش در پی طرح این پرسش در ذهن محقق مطرح شد که تأثیر سیاست گذاری فرهنگی بر موسیقیمحلی گیلان چیست؟ که پاسخ به این پرسش هدف این تحقیق به شمار می آید.روش پژوهش: این پژوهش بر اساس دو روش تحلیل ثانویه و مصاحبه انجام شده است. جامعه آماری در اینپژوهش، سازمان های مجری سیاست گذاری های فرهنگی در گیلان هستند...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023